I fodralet finns en datorplatta. Det spelar ingen roll av vilket märke eller vilken sort det är. Det väsentliga är att det är en förhållandevis ny manick i många skolor, som många pedagoger har rätt liten erfarenhet av och kunskap om. Datorer har vi haft länge och de används på olika sätt och med olika framgång i undervisningen.
Jag tror vi är många som är otåliga och tycker att vi borde kommit längre och vara bättre på IKT i skolan. Olika skolor, kommuner eller friskolekoncerner har kommit olika långt av olika orsaker.
Vi har också olika typer av lärare i skolan. Edward Jensinger beskriver det i sin bloggpost “De ovilliga“. Mitt resonemang handlar om en kombination av de ovilliga och de okunniga. Jag tror att de okunniga riskerar att bli/förbli de ovilliga om de möts med nonchalans och raljerande. Jag råkade nyligen ut för en IKT-pedagog som på allvar tyckte att om lärarna inte kan de basala delarna i att hantera en datorplatta så ska man inte ha någon alls.
Den inställningen provocerar mig.
Jag svarade med att det enda jag inte accepterar är inställningen att någon inte vill lära nytt och mer. Ingen lär bättre av att bli förminskad och fördummad. Varken elever, lärare eller rektorer.
Som rektor måste jag acceptera och förhålla mig till att vi av olika anledningar befinner oss på olika nivå av kunskap och färdigheter. Jag måste också ha höga förväntningar på att vi i skolan behöver vara nyfikna och aldrig sluta lära nytt.
Vi behöver kollegor i skolan som sprider kunskap med ödmjukhet och glädje över att dela med sig. Jag kan inte förstå hur det är möjligt att verka i skolan, bland vare sig elever, pedagoger eller skolledare, med den snäva och nonchalanta attityd jag mötte igår.
Lyckligtvis finns det många andra som möter kollegor och elever på den nivå de befinner sig, som uppmuntrar och vägleder med ett ödmjukt förhållningssätt. Jag vet det för att jag har det så på min skola. Jag har på ett annan arbetsplats haft förmånen att rekrytera en före detta elev som gjorde gigantisk skillnad som IT-ansvarig. Jag vet det också för att vi i kommunen börjat utbilda kollegahandledare med fokus på IKT och det märks. Det märks faktiskt redan – fastän de inte är klara med utbildningen. Jag ser dem på Twitter i diskussioner med kollegor och jag ser dem dela med sig på kommunens facebookgrupp.
Jag tror att det är det enda sättet att komma vidare på i Lärares Lärande.
Anthony Mohamad har skrevet en del om hvordan skoleledere kan møte læreres holdning til lærende. Grunntanken er at man ikke gjør feil fordi man ikke vil gjøre det “Coola nye”. Det er fordi læreren faktisk ikke kan. Andre forskere underbygger det med at eldre lærere ikke har grep på samtiden og at lærerutdanningen ikke møter dagens krav til spesielt didaktikk. Forslag på tiltak hviler på rektor som, for å nå elevene, bør utvikle PLC’s – professional learning communities i sine skoler.
Plættlætt, som du pleier å si!